معرفی دو منبع برای آمادگی جسمانی در دوران بارداری

عنوان کتاب «آمادگی جسمانی در دوران بارداری» از انتشارات هیومن کینتیک برای سال 2019 است. این کتاب از سوی خانم دکتر فریبا مظفری پزشک زنان و زایمان و آقای دکتر افشار جعفری (استاد دانشگاه شهید بهشتی)‌ چندین بار مورد بازبینی و تأیید قرار گرفته است. تیم مترجم کتاب متشکل از مرحومه نگار برقعی (در سانحه هوایی پرواز اوکراین سال 1398)، سمیراسادات قالیشورانی، سمانه ابراهیمی، دکتر مائده شفیع‌زاده، دکتر افشار جعفری با دقت کامل بر روی کتاب کارکردند. این کتاب شامل 376 صفحه در قطع وزیری آماده شده است.

عنوان «راهنمای کامل فعالیت بدنی در آب برای سلامتی دوران بارداری و پس از زایمان» که از انتشارات Bloomsbury Academic برای سال 2014 است. کتاب حاضر توسط خانم دکتر فریبا مظفری (پزشک زنان و زایمان) و آقای دکتر یحیی کیان‌مرز (استاد دانشگاه هامبورگ) مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و مورد تأیید برای جامعه مربوط به حوزه کتاب قرار گرفته است. ترجمه اثر توسط سمانه ابراهیمی، سمیراسادات قالیشورانی، الهام دهقان‌نیری با دقت کامل آماده شده است. این کتاب 168 صفحه در قطع رحلی و رنگی آماده شده است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، رفاه و شرایط زندگی انسان بسیار آسان و راحت شده است. اجداد ما برای گذران زندگی و برای تأمین احتیاجات اولیه فعالیت‌های بدنی بسیاری انجام می‌دادند که امروزه ما براحتی و با صرف کمترین انرژی می‌توانیم آن احتیاجات را تأمین کنیم. هر چند این پیشرفت زندگی بشر را متحول کرده ولی در عوض بی‌تحرکی و سکون را به ارمغان آورده است که می‌تواند عوارض زیادی برای سلامتی و مستعد کننده بیماری‌هایی برای نسل امروز باشد. گنجاندن تحرک و فعالیت‌های ورزشی برای هر فرد و در خانم باردار برای کمک به سلامتی دوران بارداری و پیشگیری از عوارض خاص بارداری از جمله مسمومیت حاملگی، دیابت دوران بارداری، عوارض قلبی-عروقی، عوارض انعقادی حین و بعد زایمان و … کمک کننده است. در صورت فقدان موارد منع ورزش، زنان حامله باید تشویق شوند در فعالیت‌های بدنی منظم شرکت کنند که هم از عوارض بارداری پیشگیری کننده است و هم آنان را برای روز زایمان آماده و ورزیده می‌کند. زنانی که فعالیت‌های بدنی مناسبی داشته‌اند، آمادگی روحی – روانی، جسمانی و تحمل پذیری مناسبی حین زایمان خواهند داشت. این کتاب ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی لازم برای خانم‌های باردار را با طبقه بندی (سه ماهه اول – دوّم – سوم و سه ماه بعد زایمان) به طور عالی در اختیار بانوان قرار می‌دهد.

امید که زنان سرزمین ما نیز در حد عالی به سلامتی خودشان که محور سلامتی خانواده است اهمیت داده و ورزش مرتب را در برنامه زندگی روزمره داشته باشند.

باتشکر فراوان از تمام کسانی که در ترجمه و نشر این کتاب زحمت کشیده‌اند.

دکتر فریبا مظفّری

متخصص زنان-زایمان

یک دوره هیجان‌انگیز همراه با چالش‌های جسمی، روحی و ذهنی است که در صورت پیروی از سبک زندگی بی‌تحرک در دوران بارداری، هسته مرکزی بدن (عضلات اطراف لگن) به شدت ضعیف خواهد شد. علاوه بر تغییرات موضعی، هورمونی، افزایش وزن، و تغییرات پوسچری (قامتی)، احتمال بروز چالش‌هایی مانند: دردهای مفصلی (ساکروایلیاک، کفل، بخش تحتانی کمر) در این دوران بسیار زیاد است. از طرفی، تولد نوزاد ممکن است مادران را وادار به انجام حرکاتی ‌کند که احتمالاً به آنها عادت ندارند؛ برای نمونه، می‌توان به حمل بارهای نامتعارف و سنگین (صندلی کودک خودرو، کالسکه، سبد کودک)، خم و راست شدن برای حمل و جابجایی کودک (قراردادن نوزاد در صندلی خودرو و گهواره یا جابجایی وسایل سبد لباس ها….) اشاره داشت.

به هر حال، یکی از راه‌های محدود کردن چالش‌ها و ناهنجارهای رایج دوره بارداری، انجام آمیزه‌ای از تمرینات آماده‌سازی برای بارداری، زایمان و پس از آن است. مراکز تحقیقاتی و درمانی، انجام تمرینات قلبی- عروقی (استقامتی هوازی)، قدرتی، انعطاف‌پذیری، و عملکردی را برای زنان در دوران بارداری و  پس از زایمان طبیعی یا سزارین توصیه می‌کنند. برای نمونه، راه‌پیمایی منظم و روزانه و انجام تمریناتی شبیه موقعیت‌های مختلف بارداری، زایمان و دوره پس از آن، یکی از راه‌کارهای تمرینی مناسب است.

در این راستا، نویسنده کتاب حاضر سعی کرده تا ضمن اشاره به مفاهیم و تغییرات دوران بارداری، تمریناتی را ارائه نماید که با نیازهای فردی و سطوح آمادگی جسمانی (از مبتدی، متوسط و پیشرفته) طی دوره‌های سه ماه اول، دوم و سوم بارداری و سه ماهه پس از زایمان مطابقت دارند. هدف این تمرینات عمدتاً حفظ قدرت، استقامت قلبی-عروقی، پیشگیری از عواقب بی‌تحرکی حین و پس از بارداری، تقویت عضلات مرکزی بدن (هسته چهارگانه)، اصلاح و تقویت وضعیت پوسچری، و ریکاوری پس از زایمان است. نویسنده امیدوار است که متخصصان زنان، مامایی و علوم ورزشی با مطالعه کتاب حاضر و ترویج انجام درست تمرینات بدنی ارائه شده در آن، بتوانند موجبات کسب سلامتی زنان باردار و مادران را پس از زایمان فراهم نمایند و از این طریق، لذت مادر شدن و زندگی پس از زایمان را در کنار خانواده و نوزدان دوچندان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارید؟

X