نکات مهم در طراحی جلد کتاب

طراحی یک جلد کتاب را می‌توان آخرین مرحله قبل از انتشار یک کتاب دانست، زیرا این مرحله نیازمند از قبل مشخص شدن سایز کتاب، رنگ کاغذها، تعداد صفحات و ادیت نهایی نوشته می‌باشد. در طراحی جلد کتاب باید به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه رنج سنی دارند؟ از چه جنسیتی و چه فرهنگی می‌باشند؟ این نکات باعث می‌شود که یک دید کلی و بهتری برای انتقال پیام خود از طریق جلد کتاب به آن‌ها داشته باشید.

چند نکته که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم و می‌تواند در طراحی جلد کتاب به شما کمک کند.
بهتر است قبل از طراحی جلد کتاب چندین کتاب مختلف را که در موضوع شما است را بررسی کنید. برای مثال از چه تصاویری استفاده کرده‌اند، سایز فونت‌ها، طیف رنگ‌های استفاده شده و… و نکات مهم هر کتاب را به صورت خلاصه یاداشت برداری کنید. حتی می‌توانید با ورود به یک کتاب فروشی به صورت نگاهی سطحی بررسی کنید چه کتاب‌های بیشتر از میان صدها کتاب نظر شما را جلب می‌کند آیا برای مثال رنگ کتاب شما را جذب کرده یا عنوان یک کتاب تمامی این نکات را به صورت نکات مهم یاداشت کنید و قبل از طراحی این نکات را با طراح خود در میان بگذارید.

پس از انجام این موارد شما آماده طراحی هستید که در ادامه مطلب نکات مهم طراحی را به شما خواهیم گفت .

جلد کتاب شامل چه قسمت های می شود ؟

جلد کتاب معمولا از چند سطر نوشته و تصاویر تشکیل می شود اگرچه می توان شامل سوال و حتی پیام خاصی باشد. در زمان طراحی یک جلد کتاب باید از کیفیت طراحی مطمئن شوید چون جلد کتاب هویت کتاب شما است و نقش بسیار مهمی در فروش کتاب شما خواهد داشت نوع فونت ، سایز فونت ، طیف رنگ همه مسائل مهم است که دست در دست هم خواهد داد تا هویت کتاب شما را شکل دهند و این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی به صورتی انجام شود که پیام شما به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و متناسب با آن لحن و تصاویر مناسب انتخاب شود . برای مثال اگر کتاب در ژانر عاشقانه است لحنی و تصاویر عاشقانه و رمانتیک نیاز دارد یا برفرض کتابی برای موفقیت است این کتاب می تواند با عنوانی سوالی مخاطب خود را درگیر کند برای مثال می توانید سوالی که آن گروه از مخاطب شما در ذهن دارد را به عنوان تیر انتخاب کنید برای مثال ” چگونه می توان فروش خود را افزایش دهیم ” و تیتر های از این قبیل امکان جذب مخاطب کتاب شما را افزایش می دهد .

جلد رو کتاب

اولین قسمت فیزکی که مخاطبین شما با آنها ارتباط برقرار خواهند کرد جلد روی کتاجلدروی کتابب است این قسمت باید شامل نام نویسنده ، عنوان کتاب و موضوع از لحاظ دسته بندی باشد و تصاویر و فونت انتخاب شده بایدبهترین کیفیت را داشته باشند و باید در سریع ترین زمان با مخاطب شما ارتباط برقرار کنند.

در طراحی گرافیک روی صفحه بسیار حساس باشید. اگر طراح شما بتواند تصویری مناسب را خلق کند راه شما برای فروش بسیار هموار تر خواهد شد و برای این که بتوانید طراحی با کفیت داشته باشید از طراحان حرفه ای استفاده کنید و برای طراحی جلد کتاب خود زمان و هزینه مناسب اختصاص دهید و از طراحی کردن توسط خودتان ، دختر خاله ، پسر عمو و… جدا خوداری کنید . این کار نیازمند به دانش و تسلط کافی بر برنامه های گرافیکی است پس زحمات خود را بخاطر کمی هزینه ناچیز هدر ندهید .

جلد پشت کتاب

در پشت جلد سعی کنید کتاب خود را به صورت خلاصه شرح دهید و حتی می توانید خود نویسنده را نیز به صورت خلاصه معرفی کنید . سعی کنید در خلاصه نویسی در پشت کتاب به صورتی نوشته شود که تمامی سوالات یا اطلاعات مورد نیاز در مورد کتاب را به مخاطب برساند و جذابیت کافی از لحاظ ویرایشی برخوردار باشد که مخاطب نتواند به خود بگوید نه این کتاب من نیست .

پیشنهاد می شود برای کتاب های آموزشی و علمی نویسنده کتاب در صورت داشتن مدرک تحصیلی یا … آن را به صورت خلاصه در پشت جلد استفاده کند و یا در صورت استفاده از منابع معتبر ذکر نام ها جهت جلب اعتماد مخاطب شما تاثیر گذار خواهد بود .

منبع: سایت دانادیزاین

دیدگاهتان را بنویسید

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارید؟

X